View this site in : Frans Engels

Kent u de voordelen van de Silent Chains van CROSS and MORSE ?

01-03-2019

Kent u de voordelen van de Silent Chains van CROSS and MORSE ?

“Silent chains” worden soms ook “Omgekeerde tand” ketting of “inverted tooth "chain genoemd.

De MORSE HV ketting zorgt met zijn nieuwe concept voor het overbrengen van vermogen bij hoge snelheden, hoge rendementen en hoge belastingen. Deze HV kettingtechniek werd reeds succesvol gebruikt gaande van auto’s tot op maat gemaakte pompen en zorgt naast flexibiliteit, gewichtsbesparing alsook voor een economisch en compacte oplossing.

Op het eind van de jaren 40 hebben de ingenieurs van MORSE het originele ontwerp uitgewerkt van het HV principe om deze toe te passen bij de hoge snelheden en hoge belastingen bij materiaal voor olieboringen. De eerste 2 duims ketting had een breedte van 12 duims om een vermogen over te brengen van 1300 kWatt bij een snelheid van 650 toeren per minuut voor een pomp van een boorstation.

Dit succes leidde tot de verdere ontwikkeling van deze silent chains van 3/8 duims tot 2 duims,  die onder andere worden ingezet in rolbrekers, dynamometers, pompaandrijvingen, gasturbinestarters, testinstallaties en andere overbrengingen.

Zo worden vermogens van meer dan 2500 kWatt overgebracht met standaard HV ketting breedtes.

Het HV design combineert schakels met omgekeerde tanden die alternerend geplaatst worden en verbonden worden door twee stalen pinnen met dezelfde geometrische doorsnede, die zo een draaipunt vormt tussen de twee schakelsecties.

hv1

Link naar de HV cataloog

Aandrijvingen met de SC Standaard voor Inverted Tooth Kettingen

De “American Standards Institute”, heeft meer dan 50 jaar geleden een standaard ontwikkeld voor silent chains of ook genoemd Inverted Tooth Chains, om uitwisseling tussen de toenmalige verschillende leveranciers mogelijk te maken.

De SC kettingnorm beschrijft kettingen met een steek van 3/16 duims tot 2 duims en met een breedte tot 16 duims.

CROSS & MORSE heeft meestal stock van deze ketting tot een steek van 1 duims om u sneller te kunnen leveren. CROSS & MORSE maakt ook de standaardtandwielen voor de standaard sc ketting, en produceert ook speciale uitvoeringen op maat.

Voor gebruik in de voedingsindustrie en de pharmaceutische industrie levert CROSS & MORSE ook de sc ketting in roestvrijstaal 304 en dat in een steek van 3/16 duims.

Link naar de SC Cataloog

Op figuur 1 zie je het ontwerp van de oorspronkelijke HV ketting in een steek van 3/4”, 1”, 11/2” and 2” (Fig 1) dat reeds lang zich heeft bewezen.

De link crotch ( zie fig 1) ligt een beetje boven het centrale treklijn en alle hoeken zijn afgerond om scheurspanningen te vermijden en om maximale prestaties te kunnen leveren bij zware belastingen.

Op figuur 2 zie je dat het ontwerp voor de 3/8” en 1/2” steek en verbeterde vormgeving hebben, waarbij de link crotch, maw de uitsparing voor de tandvorm lager komt te liggen dan de centrale treklijn.

Dit ontwerp heeft CROSS & MORSE nu ook doorgetrokken naar de 3/4” en 1” steek.

Photo-elasticiteits-studies van verschillende vormen en verschillende mogelijke plaatsingen van uitsparing voor de tandvorm, wijzen er op dat dit ontwerp de laagste piekbelastingen geeft.

Dit in combinatie met geoptimaliseerde materiaalkennis en verbeterde drukhoek resulteert in een maximale belastingscapaciteit bij hoge snelheid.

Shot peening, maw het beschieten met projectielen van het staaloppervlak, resulteert in een uniform matte grijze afwerking en zorgt voor een verhoogde weerstand tegen metaalmoeheid.

Concentrische pinnen / Pin en Rockerverbinding

De verbinding bestaat uit een pin en rocker met identieke dwarsdoorsnedes en gelijke contactstralen. Wanneer de ketting in contact komt met het kettingwiel dan rollen de gebogen oppervlaktes over elkaar, zonder wrijving en zo elimineren zo joint galling. De straal van de pinnen wordt zo geselecteerd om de steek te compenseren en om het poligoon-effect te minimaliseren. Het contactpunt van de pin en rocker ligt voor het ingrijpen met het tandwiel onder de steeklijn. (Zie figuur 3). Wanneer de ketting in contact komt met de vertanding, dan beweegt het contactpunt naar boven met een lichte verlenging van de steek om het tandwiel tegen de steeklijn aan te doen vleien ( zoals aangegeven op figuur 4).

Polygoon effect

Het ontwerp van de HV ketting en de hv tandwielen zorgt ervoor dat het polygoon effect minimaal blijft.

Bij klassieke kettingoverbrengingen wordt het polygoon effect veroorzaakt door het opheffen en vallen van de ketting wanneer ze ingrijpt op het tandwiel. Dit veroorzaakt een trillingsbeweging en heeft een beperkende invloed op de maximale belasting bij hoge snelheid.

Figuur 5. Toont hoe de HV ketting ongeveer tangentiaal ingrijpt op de steekcirkel van het tandwiel en dus zijn positie behoudt terwijl het rond het tandwiel werkt.

Deze geleidelijke ingrijpbeweging zorgt voor een hoger rendement en een lager geluidsniveau bij hoge snelheid.

Speciale HV tandafwerking:  Derde criteria voor het succes van de HV ketting is de tandvorm van het tandwiel. De tandvorm is afgerond op het uiteinde en wordt verder ook thermisch gehard. In tegenstelling tot het overbrenging op een enkele tand bij traditionele rechte tandwielen zorgen meerdere tanden voor een verdeling van de belasting, met als gevolg diverse voordelen, zoals minder slijtage, een lange levensduur, minder piekbelastingen. 

Deze HV ketting werkt in snelheidsbereiken van 10 tot 35 meter per seconde en gaat in bepaalde speciale applicaties zelfs tot 55 m/s.

Hoog overgebracht vermogen op een kleine breedte:  HV  ketting brengt meer vermogen per breedtemaat dan eerder welk ander aandrijfssysteem. En kent toepassingen tot 6000 kW .

Stillere werking:  De rolbeweging van de HV verbindingen gecombineerd met de geleidelijk ingrijp tussen ketting en tandwiel reduceert trillingen en hiermee reduceert u het geluidsniveau bij hoge snelheid.

FAQ:   Enkele veel gestelde vragen en antwoorden:

A.. De silent chain wil zeggen "stille ketting", maar is die ketting dan ook echt stil ? Alle overbrengingen, of het nu kettingen of tandriemen zijn, produceren een zeker geluidsniveau. De silent chains hebben echter toch terecht hun naam verdiend omdat ze toch minder trillingen en daardoor minder geluid produceren dan andere types van kettingen. Het uiteindelijke geluidsniveau zal uiteindelijk bepaald worden door de snelheid, belasting, smering, aantal tanden van het tandwiel en het verder ontwerp.

De ketting is dus niet stil, maar toch wel stiller dan andere kettingtechnieken.

B. Hoe bepaal ik de steek van mijn ketting? De steek wordt bij silent chains altijd uitgedrukt in duims. Beschikbare steken zijn .375”, .500”, .750”, 1”, 1.5”, en 2”. U meet best de afstand tussen de eerste en de derde pin en die afstand deelt u dan door twee en zet u om in duims ( 1 duim zijnde 2,54 cm). We helpen u graag hiermee verder.

C. Wat zijn de voordelen van Morse Silent Chains ten opzichte van een tandwieloverbrenging ?  Minder lawaai en minder trillingen, Grotere elasticiteit en grotere absorberingscapaciteit voor het opnemen van schokken, Geen radiale belasting, Demonteerbare en daardoor gemakkelijk te verplaatsen. Een economische oplossing voor grote center-afstanden. Minder kritische opstelling van assen en gemakkelijker uitlijning. Lagere lagerbelasting

D.. Wat zijn de voordelen van Morse Silent Chains ten opzichte van riemen ?Hogere snelheden en hogere vermogens zijn mogelijk. Demonteerbaar en daardoor gemakkelijk te verplaatsen. Hogere rendementen. Hogere overbrengingsverhoudingen zijn mogelijk. Ook bij kortere centerafstanden.  Geen slip.  Minder beinvloedbaar door temperatuur of vochtigheid.  Lagere lagerbelasting.  Minder kritisch voor vet of olie.

E.. Hebben Morse Silent Chains voordelen ten opzichte van klassieke rol-kettingen ?   Jazeker.   Groter bereik qua snelheid en vermogen.  Een beter rendement ( tot 99 procent).  Minder snelheidvariatie. Minder geluidshinder en minder trillingen.  Meer gelijkmatige slijtageverschijnselen.  De tandwielen gaan langer mee.  Minder last van het polygoon effect.


Contact immediately
Caldic Techniek Belgium NV
Tollaan 73
1932 Sint Stevens Woluwe
Belgium
+32 2 720 49 81
+32 2 720 81 01